Van kussen en spinnen - Reisverslag uit Barreal, Argentinië van jan-en-wilhelmien-in-argentinie - WaarBenJij.nu Van kussen en spinnen - Reisverslag uit Barreal, Argentinië van jan-en-wilhelmien-in-argentinie - WaarBenJij.nu

Van kussen en spinnen

Door: Jan

26 Maart 2014 | Argentinië, Barreal

Maandag

Naar Cañon de Talampaya. Wat is dat? Een nationaal park zo'n 50 km van onze verblijfsplek in Villa Union. Het is een canyon waar je rijdt over de canyonbodem, het kan alleen met een excursiebusje, niet met eigen auto, te begrijpen, het is niet meer dan een los-zand spoor. De kleur: rood, de canyonwanden werkelijk kaarsrecht met een hoogte van 150 meter en dat is enorm als je er voor staat, de canyon is smal en daarmee is de echo iets aparts, als je roept klinkt het 3 maal na, fantastisch om te horen. Het was een heel erg mooie 3 uur durende excursie.

Dinsdag

We spraken al eens over een andere planeet, we spraken over Mars, vandaag naar de Valle de la Luna, de maan, dus kortom: we komen al dichter bij huis!! Aangekomen bleek onze rechtervoorband lek, dat is minder. Een vriendelijke Argentijn heeft ons even geholpen en binnen 10 minuten waren we startklaar. Dat moest ook wel want de excursie in de Valle de la Luna ging in konvooi met de eigen auto, heel apart met een gids voorop, een stuk of 15 auto's. Zo deden we het nog nooit. Veel Spaanse uitleg waar we geen snars van begrepen. Fossielen, mooie erosie van de bodem, kortom wederom een geslaagde excursie van ook weer 3 uren.

Daarna door naar Villa San Augustin de Valle Fertil, een heerlijk klein hotelletje Rustico genaamd, eigenaren Mario (Italiaanse komaf) en Marisa. Bij de plaatselijke Gomeria de band laten repareren, het was een "buts" in de velg, wel voor eigen rekening verdorie, $ 10 pesos (€ 1,--), fooierig als ik ben heb ik het dubbele betaald.

- Wist je dat het in Argentinie barst van de zwerfhonden en veel nachtelijk geblaf? Eigenwijze scharminkels!
- Wist je dat er in Patagonie veel Amerikaanse toeristen waren en hier in het noorden hélemaal geen (0) maar met dat gemis valt erg goed te leven hoor. - Wist je dat we (ik zeker) nog iedere avond een halve m2 vlees eten!?
- De geldstroom is weer op gang, de tarjeto automatico geeft weer geld.
- Wist je dat die gauchos hier echt geen woord Engels spreken, turist info maar dan geen Engels!, gebarentaal viert hoogtij maar gelukkig kennen we het woord voor toilet, want dat gebaar......
- Sommige hoteleigenaren (en -essen) begroeten je met een kus. Hebben we soms teveel betaald? Hoe zit dat Jan L. en Lis? :-), ik bedoel één kus, mooi, veel beter dan dat onhandige 3-kussengedoe van ons, toch?
- Wist je dat hier spinnen zitten waar ik graag een blokje voor om loop?

Woensdag

We hebben nog even overwogen de route wat aan te passen gezien de afstand van vandaag maar oh, oh, oh, wat zou dat een fout geweest zijn. De route vanaf San Juan naar Barreal was zo waanzinnig mooi, die kleuren man, je Caran d'Ache kleurdoos zou het niet aankunnen. En dan waar we nu zitten, een zeer afgelegen plekje, een luxe hosteria en zicht op 7 Andes toppen, de hoogste: 6.770 meter. Knalwitte wolken erboven, this is heaven, (dat zou ook door de wijn kunnen komen trouwens, we zien namelijk 14 toppen! -:)

Heel goed nieuws, als we terug zijn kan ik onmiddellijk starten met een nieuw project in Belgie. Vooraleerst 2 maanden, maar waarschijnlijk minstens 1 jaar. Het zong al een tijdje rond, maar is ondertussen definitief. Ik had er echt rekening mee gehouden nog wel even zonder werk te zitten maar het geluk is aan mijn zijde. Super.

Alies en Geert hebben de uitdaging aangenomen trouwens.
Mooi, we zijn benieuwd.

Tijd om te stoppen.

Salute

Wilhelmien en Jan

• 27 Maart 2014 - 00:51

Jan Lettinga:

Ja Jan en Wilhemien, we zoenen wat af hier de hele dag! Iedere keer dat je een bekende tegen komt gedurende de dag geef je één zoen, als je weggaat ook. Dus elke dag op het schoolplein, op de sportvereniging, toevallige ontmoetingen op straat, altijd één kus. Mannen zoenen elkaar trouwens ook, dat is vaak pas ná de eerste ontmoeting. Dus als je op een feest aankomt en je kent er niemand geef je als man de vrouwen allemaal één kus en de mannen een hand. Bij het weggaan idem dito. Voor de vrouwen ligt dat anders, die zoenen iedereen (zowel vrouw als man) één keer bij binnenkomst en bij het weggaan. Kinderen doen trouwens ook volop aan deze traditie mee. Tot dusver deze inburgeringscursus....en goed te horen dat Barreal bevalt.

groet,

Jan

• 27 Maart 2014 - 19:17

Rob:

Gefeliciteerd met de definitiefheid van je nieuwe opdracht pap, geluk is een keuze, je hebt de bal zelf ooit aan het rollen gebracht toch? :)

• 28 Maart 2014 - 14:18

Marloes:

Gefeliciteerd met je nieuwe baan oom Jan. Ik zou maar vast een brooddoos kopen ;-) Maar dat is voor later. Nu nog lekker genieten samen van de reis! Groetjes Marloes

• 28 Maart 2014 - 19:03

De Buren:

Hoi Jan en Wilhelmien

Proficiat met je nieuw job Jan, kan je toch maar lekker weer aan de slag.
    Maar .......eerst nog maar eens lekker genieten van de vakantie.
    Bier en wijn staan trouwens al koud om straks de reportage te bekijken, wij zijn uiteraard benieuwd.

Groet
    De Buren