Vuurland, het einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van jan-en-wilhelmien-in-argentinie - WaarBenJij.nu Vuurland, het einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van jan-en-wilhelmien-in-argentinie - WaarBenJij.nu

Vuurland, het einde van de wereld

Door: Jan

08 Maart 2014 | Argentinië, Ushuaia

Hoe vaak zeg je niet: "in the middle of nowhere" of bijvoorbeeld op een verlaten plek "dit is het einde van de wereld"? Maar dat laatste is nú wel heel erg op zijn plaats, overal staat het: Fin del Mundo. Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Check maar eens op de globe.

Even terug naar de afgelopen dagen. We kwamen afgelopen zondag aan in Torres del Paine, Chili. De Torres zijn de torenachtige bergtoppen, op zijn Brabants dus inderdaad: de torres.

Maandag maakten we een mooie wandeling, wat langer dan verwacht. Een geslaagde test voor onze knieën maar we waren wel erg moe, aan het eind zakten we bijna door onze hoeven. Die wandeling was op het voor ons verste punt in het park, een ware martelgang voor de auto, toen we aan de terugrit begonnen waren en onderweg nog een fotootje maakten, startte ik de auto weer....dood..... Er zat geen enkel leven meer in, sleutel omdraaien en niets horen, vele malen geprobeerd en zonder resultaat, moest iets electrisch zijn. Wat te doen? Geen telefonisch bereik en weinig verkeer. Monteurs lopen er ook niet zomaar vrij rond en Hertz verhuur was 3 à 4 uur verwijderd, moet je ze wel eerst kunnen bellen natuurlijk.

Na heel wijs onder de motorkap kijken en na een minuut of 10 kwam er een auto aan, we hielden hem aan, ook zijn telefoon had (natuurlijk) geen bereik. Voorstel: meerijden naar de ingangspoort en dan daar gaan bellen of zo? Bueno, doen maar! Wilhelmien greep alle spullen bij elkaar en ik probeerde het nog één keer alvorens de auto achter te laten. En wat denk je....hij deed het gewoon, waar onder de motorkap kijken al niet goed voor is!
Oef......, soms moet je het ook niet verder uitzoeken!

Op dinsdag weer gewandeld, die auto moet het maar blijven doen, verdorie, zo dachten we.

Op woensdag zo'n 360 km afgezakt naar Punta Arenas en daar de auto ingeleverd, alles nog heel. Punta Arenas is niet bijster interessant. Wel raar als je bedenkt dat Chilenen over land door Argentinie moeten om hun meest zuidelijke provincie Magellanes te bereiken en de Argentijnen door Chili om hún meest zuidelijke Tierra del Fuego te bereiken. Op de kaart kijken dan snap je het.

Op donderdag de bustrip van 11 uren/643 km naar Ushuaia, na 10 uren arriveerden we er na weer de vervelende douana perikelen en de ferry over de stormachtige Straat van Magellanes hoewel het een rustige !! dag was. Een soort pontje over de Maas maar dan anders. Wat een enorme wind. Terug in Argentinie dus. De route kun je verder niet interessant noemen, op het laatst kom je wel weer in het hogere gebergte, een bergpas over en dan ligt daar het einde van de wereld, Fin del Mundo, Ushuaia.

Waauw, dat is wel een kick, Vuurland, Kaap Hoorn, nog 1000 km naar Antartica. Ook weer niet overdrijven want vergeleken met onze noordelijk helft zitten we eigenlijk maar ter hoogte van Kopenhagen, en dan kunnen wij nog zo'n 2000 km naar de Noordkaap rijden, maar toch. Ushuaia, de gemiddelde wintertemperatuur +2º, gemiddelde zomertemperatuur (nu dus) + 10º. Dat scheelt dus bijna niets.

Op vrijdag een privé excursie met onze gids Domingo, een tweede officiele gids Hugo van het Nationale Park en Carlos de chauffeur, 2 op 3 dus, wie betaalt dat eigenlijk allemaal? Naar het Parque Nacional Tierra del Fuego, het ligt hier om de hoek. Jan Lettinga, onze reisorganisator, gaf aan dat het weer hier behoorlijk kan spoken. Inderdaad de zon heeft goed gespookt, het was in de ochtend kraakhelder weer, wel koud, had gevroren en wat gesneeuwd in de bergen. Met de wind erbij waren de trui en dikke jas nodig. Kouder dan in Nederland dit weekend geloof ik. Mooi, veel uitleg, mooie natuur en vergezichten over het Beagle Channel, wie kent het niet:-).

Ook zo'n einde-van-wereld-ervaring is het feit dat we op het punt stonden waar de Panamericana als een lullig zandweggetje eindigde. De Panamericana, de 17.848 km lange weg die start in Alaska en hier dus eindigt, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika doorkruisend. En ook die eerste kms aan die andere kant hebben we in 2006 zelf gereden en nogal wat stukken ertussen ook.

En wat te denken van het postkantoortje gebouwd op een steiger in het water: het meest zuidelijke postkantoor ter wereld, hij verdiende er leuk geld mee denk ik en wij hebben een uniek stempel en een sticker in het paspoort, jawel, we zijn er in getrapt.

En vandaag zaterdag was een verrassende en bijzonder mooie dag. Waar te beginnen? Op zijn Hollands maar weer het weer. Ushuaia hangt wel heel vaak vol met wolken en regen. Waar hebben we het aan verdiend want ook vandaag fantastisch zonnig weer, maar wel heel erg koud gehad. Chique met de taxi opgepikt, aan boord voor 3, 5 uur varen over het Beagle Channel, geweldige uitzichten over het besneeuwde gebergte. Veel dieren gezien:

Rotseilanden met Comoras, het lijkt wat familie van de pinguïn alleen deze vliegen wel.
Rotseiland met zeehonden en zeeleeuwen, geweldig mooi om te zien, ze stinken.
En toen, jawel, honderden pinguïns, 3 soorten: de Magellanes pinguïn (alles is hier vernoemd naar deze meneer), de Gentoo pinguïn en de supermooie en grote King pinguïn, de laatste meer bekend van Antarctica maar er waren er enkele verdwaald blijkbaar. Stinken ook.

Wil je nog meer horen?

Yes, yes, yes......... Orka's, killerwhales, werkelijk, hoe is dit mogelijk? Een school van deze reusachtige zwart-witte jongens. Nog een keer: waar hebben we dit aan verdiend? Het komt eigenlijk zo maar ééns per jaar voor dat ze gezien worden in Beagle Channel, toevallig op 8 maart om 11.22 uur toen wij passeerden!!!

Eigenlijk op weg naar Estancia Harberton, een oude nederzetting van de Engelse meneer Thomas Bridges, uitleg, rondleiding, museum, lunch. Terug over de weg met de bus, nog wat stops en terug naar Ushuaia, waar het ondertussen wat regende, natuurlijk, maar onze dag was al lang geslaagd.

We sluiten 2 weken Patagonie hierbij af.
Een prachtig gebied, 2 weken goed weer, van heel koud tot lekker najaarsweer en bijna steeds de zon erbij.

Morgen in 2 vluchten naar Salta.

En dat wordt volstrekt anders.....!?

Adios

Wilhelmien en Jan

• 09 Maart 2014 - 01:20

Huub En.Hennie:

Hey vakantie vierders,
    Wat een lucky guys zijn jullie.
    Maar je krijgt dat wat je hebt verdiend!!!
    Geniet ervan!!
    En....proficiat met je verjaardag Jan.
    Je cadeautjes heb je zo te lezen al gehad.
    Veel plezier saampjes.
    Groeten vanuit een lentewarm Rooi.
    Huub en Hennie

• 09 Maart 2014 - 07:44

Rob:

"Everywhere you goooo, you always take the weather with you, everywhere you gooooo, you always take the weather"

• 09 Maart 2014 - 08:14

Annie H:

Proficiat met je verjaardag Jan.
    Ik geniet ervan om je verslagen te lezen
    en nog een prettige vakantie samen.

Groetjes Peter en Annie H.

• 09 Maart 2014 - 08:33

Mari En Nellie:

Hoi wilhelmien en jan,
    wat een geweldige reisverhalen. We kijken er elke keer naar uit.
    Op de eerste plaats gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag samen.
    Het spaart ons een kaartje uit. Als jullie op vakantie zijn heeft dat toch ergens voordelen
    Groeten van ons beiden.
    Mari en Nellie

• 09 Maart 2014 - 09:25

Henk En Ria.:

Hallo Wilhelmien en Jan,

Jan, van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een mooie verhalen en wat beleven jullie veel.
    We zijn nieuwsgierig naar de schitterende plaatjes die deze reis zullen opleveren.
    Hef het glas en proost samen met ons Wilhelmien op het leven.

Groeten Henk en Ria.

• 09 Maart 2014 - 09:55

Ad En Sjan:

Hallo jullie samen. JAN van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Vele groetjes en maak er iets van.

• 09 Maart 2014 - 10:13

Alfred En Annelies:

Je verjaardag vieren aan de andere kant van de wereld begint zo'n beetje een gewoonte te worden, lijkt het. Geen verkeerde gewoonte. Op en rond 9 maart schijnt de wereld zich op veel plekken van zijn mooiste kant te laten zien. Geniet samen van Jans verjaardag, geniet van de reis en veel sterkte met de overgang van het koude Vuur(!)land naar het warme zout.

• 09 Maart 2014 - 11:02

Gertje Vd Wiel:

Gefeliciteerd met je verjaardag en met de sticker in je paspoort, hahaha!

Kus voor jullie allebei,
    Geert

• 09 Maart 2014 - 11:43

Jeanne En Rene:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Jan.
    Het begint een gewoonte te worden om je zo te feliciteren.
    We pakken er hier wel een borrel op.
    Geniet verder van je mooie reis.
    Groetjes Jeanne & Rene,

• 09 Maart 2014 - 12:31

Mia En Kees:

Vanuit een zonnig Nederland (18 graden!) van HARTe Gefeliciteerd met de verjaardag van Jan.
    Blijf vooral genieten van jullie reis.

• 09 Maart 2014 - 13:51

Harrie En Jose:

Hallo Jan en Wilhelmien,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag Jan. Een mooie plek om het te vieren heb je uitgezocht. Jammer dat we je niet live kunnen feliciteren.
    Jullie genieten volop. Wij hebben hier de lente in de bol en zitten lekker buiten te genieten.
    Nog veel plezier en mooie dingen te zien. Wij gaan morgen weer werken.

Groetjes Harrie en José

• 09 Maart 2014 - 14:24

Jan Lettinga:

Goedemorgen Jan,

Feliz cumpleaños, oftewel van harte gefeliciteerd met je verjaardag (op zijn Spaans). Vanaf vanmiddag 17 uur in Salta, inderdaad een hele andere wereld en dat allemaal in 1 land. Vanavond even je geboortedag vieren op de Balcarce, dé uitgaansstraat van Salta en morgen vroeg weer op voor de schitterende reis naar de Puna!
    Groet uit Córdoba,
    Lis & Jan

• 09 Maart 2014 - 16:58

Marloes Vd Wiel:

Gefeliciteerd met je verjaardag oom Jan! Weer een hele fijne dag gewenst en nog veel mooie reismomenten. Op naar een nieuw avontuur in Salta, geniet ervan. Dat doe ik ook van jullie enthousiaste verhalen, leuk! XXX Marloes